Aan de waterkant
Geen alcohol meer? Mensen belden ons in paniek op
Het Delta Hotel, met als thema oceaanzeilen, houdt ervan om buiten de lijntjes te kleuren en heeft al een hoop tongen los gemaakt. Zo haalde het hotel al vaker de media met haar goed doordachte 1 aprilgrappen. Een deelname aan The Ocean Race bijvoorbeeld, en de eerste onderwater hotelkamers van Europa. Afgelopen april was het weer raak. De kranten kopten: ‘Delta Hotel stopt met verkoop van alcohol.’
BEZORGDE BELLERS
Nieuws dat niet onopgemerkt bleef. Maar dat het rond 1 april was, dát had het merendeel van de lezers niet in de gaten. De telefoon stond roodgloeiend. Kirsty Fijnheer-de Rooij (commercieel manager) zegt: ‘Mensen belden ons in paniek of we wel alcohol konden schenken op hun partijtje. Anderen waarschuwden ons dat we serieus klanten konden verliezen. We schrokken af en toe van de reacties, maar het blijft een goede grap. Humor op de werkvloer is belangrijk.’
BUITEN DE LIJNTJES KLEUREN
De grap laat volgens Kirsty zien dat ze anders durven te zijn. En die mentaliteit van een ‘oceaanzeiler’ stopt niet alleen bij marketing. Zo heeft het hotel een omgekeerd organigram waar de medewerkers bovenaan staan. Niet de directeur. Kirsty: ‘Onze medewerkers zijn het belangrijkste. Iedereen heeft hier z’n specialiteit en iedereen is even belangrijk. Het hotel behoort niet tot een keten, maar is een onafhankelijk hotel. De kapitein bepaalt de koers, maar de medewerkers zijn degenen die het doen.’
FIJNE PLEK OM TE ZIJN
Het is een bedrijfsstrategie die zichzelf uitbetaalt, want het merendeel van het personeel werkt er tien jaar of langer. Ook is het Delta Hotel een van de weinige horecagelegenheden die tot op heden geen structureel personeelstekort heeft. Medewerkers hebben het naar hun zin. En dat is voelbaar, want wie binnenstapt bij het Delta Hotel wordt overladen met warmte en vriendelijkheid.
WARM BAD
Dit is het gevoel van thuiskomen. Een fijne plek waar je je verjaardag viert, lekker kunt lunchen of dineren, bijkletsen of gewoon stilletjes van het (continu veranderende) uitzicht genieten. De menukaart staat vol met spannende gerechten als een high fish de luxe, een geitenkaas terrine of een verrassende catch of the week. En dat allemaal met wijds uitzicht over het water. Kirsty: ‘De plek is kenmerkend voor wie we zijn. Maar bovenal zijn we een thuishaven voor onze gasten, leveranciers en medewerkers.’